Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: EU-maiden kuluttajat kohtaavat verkko-ostoksilla edelleen syrjintää asuinpaikkansa perusteella
9.1.2017 | OikeusuutisetKuluttajan asuinpaikka ja kansallisuus rajoittavat edelleen kuluttajien mahdollisuuksia hyödyntää täysin EU:n sisämarkkinoita
Palveludirektiivi kieltää syrjinnän; objektiivisin perustein perusteltavissa olevat erilaisen kohtelun edellytykset, esimerkiksi kuluttajan asuinpaikkaan liittyen, ovat kuitenkin sallittuja. Esimerkkejä syrjintään liittyvistä epäilyistä on runsaasti mutta niiden tutkiminen ja niihin puuttuminen on vaikeaa riittävän yksiselitteisten säännösten puuttuessa.
Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) 14.12.2016 julkaisemassa raportissa ”Do Invisible Borders Still Restrict Consumer Access to Services in the EU?”
todetaan, että palveludirektiivin säännöksestä huolimatta kuluttajia
estetään edelleen täysimääräisesti hyötymästä sisämarkkinoista. Raportin
mukaan elinkeinonharjoittajat saattavat kieltäytyä tuotteen
toimittamisesta tai kuluttajalle saatetaan tarjota tuotteita eri
hinnoilla heidän kansallisuudestaan tai asuinpaikastaan riippuen.