Turvapaikkavalitusten tuomioistuinkäsittelyä nopeutetaan – myös oikeusavun saamiseen muutoksia
11.8.2016 | OikeusuutisetTavoitteena on luoda edellytyksiä sille, että kansainvälistä suojelua koskevat valitusasiat on mahdollista käsitellä aiempaa joutuisammin ja sujuvammin.
Lisäksi
tarkistetaan turvapaikanhakijoiden oikeusavun laajuutta
ja oikeusapua antavien avustajien kelpoisuusvaatimuksia.
Muutosten voimaantulo on tarkoitus vahvistaa presidentin
esittelyssä huomenna 12. elokuuta.
Tuomioistuinkäsittelyä ja oikeusavun antamista
koskevien muutosten avulla pyritään lisäämään toiminnan
tehokkuutta ja hillitsemään turvapaikanhakijoiden määrän
kasvusta aiheutuvia paineita tuomioistuinten ja oikeusapua
antavien työtilanteelle ja valtiontaloudelle varmistaen
kuitenkin samalla, että kansainvälistä suojelua hakevien
oikeusturva toteutuu. Myös suojelua hakevan kannalta on
tärkeää, että hän saa asiaansa päätöksen mahdollisimman
nopeasti.
Käsittely kiireellisenä
Valitusajat
turvapaikkaa koskevasta Maahanmuuttoviraston päätöksestä
lyhenevät. Valitusaika hallinto-oikeuteen on jatkossa 21
päivää päätöksen tiedoksisaannista, ja valitus ja
valituslupahakemus korkeimpaan hallinto-oikeuteen on
tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Nyt
valitusajat näissä asioissa ovat 30 päivää.
Kansainvälistä
suojelua koskevat valitusasiat on käsiteltävä
kiireellisinä sekä hallinto-oikeudessa että korkeimmassa
hallinto-oikeudessa. Hallinto-oikeus voi jatkossa ratkaista
kansainvälistä suojelua koskevan valitusasian kahden
tuomarin kokoonpanossa, jollei asian laatu edellytä kolmen
tuomarin kokoonpanoa. Myös sääntelyä korkeimman
hallinto-oikeuden ratkaisukokoonpanosta tarkistetaan.
Valitusluvan
myöntämisen edellytyksiä tarkistetaan. Valituslupa
korkeimpaan hallinto-oikeuteen voidaan ulkomaalaisasioissa
myöntää jatkossa vain sillä perusteella, että lain
soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa tapauksissa tai
oikeuskäytännön yhtenäisyyden vuoksi on tärkeää saattaa asia
korkeimman hallinto-oikeuden ratkaistavaksi tai jos
valitusluvan myöntämiseen on muu erityisen painava syy.
Uutta
on, että aikaisempi lainvoimainen käännyttämispäätös
voidaan panna täytäntöön, jos henkilö peruuttaa valituksen ja
tekee uuden turvapaikkahakemuksen. Näin ehkäistään
mahdollisuutta pitkittää maastapoistamispäätöksen
täytäntöönpanoa uuden hakemuksen avulla.
Mahdollisuutta
toimittaa lisäselvitystä tuomioistuimelle rajoitetaan
siten, että hallintotuomioistuin voi asettaa määräajan, jonka
jälkeen annettua uutta lisäselvitystä ei enää tarvitse
ottaa huomioon.
Oikeusapua antavat ensisijaisesti julkiset oikeusavustajat
Oikeusapuun
kuuluu jatkossa avustajan läsnäolo
turvapaikkapuhuttelussa vain, jos se on erityisen
painavista syistä tarpeen. Ilman huoltajaa maassa olevan alle
18-vuotiaan turvapaikanhakijan oikeusapuun kuitenkin
kuuluu aina avustajan läsnäolo turvapaikkapuhuttelussa.
Muutoin
turvapaikanhakija saa jatkossa oikeusapua asiansa
käsittelyyn oikeusapulain mukaisesti. Ennen
tuomioistuinkäsittelyä oikeusapua antavat ensisijaisesti
oikeusaputoimistojen julkiset oikeusavustajat.
Oikeusaputoimisto voi antaa tehtävän myös yksityisen
lakimiehen hoidettavaksi. Yksityiseksi avustajaksi
kansainvälistä suojelua koskevissa asioissa voidaan
vastaisuudessa määrätä vain asianajaja tai luvan saanut
oikeudenkäyntiavustaja.
Avustajalle voidaan jatkossa
vahvistaa kohtuullinen asiakohtainen palkkio eli taksa
avustajan tehtävien hoitamisesta. Tuntiperusteisesta
laskutuksesta luovutaan. Kiinteiden palkkioiden käyttö
nopeuttaa ja selkiyttää käsittelyprosessia.