KHO kannattaa valituslupamenettelyä lastensuojeluasioissa
16.8.2016 | OikeusuutisetKorkein hallinto-oikeus on antanut lausunnot oikeusministeriölle lastensuojelulain muuttamisesta ja ympäristöministeriölle maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta.
Oikeusministeriön pyytämässä lausunnossa on kyse
lastensuojelulaissa säädetystä
muutoksenhakumenettelystä valitettaessa korkeimpaan
hallinto-oikeuteen. Lastensuojelulain 92 §:ä esitetään
muutettavaksi niin, että valittaminen korkeimpaan
hallinto-oikeuteen edellyttäisi valituslupaa kaikissa
lastensuojelulain mukaisissa asioissa.
Korkein
hallinto-oikeus pitää ehdotettua muutosta välttämättömänä
ja toivoo, että se tulee voimaan mahdollisimman pian.
Ympäristöministeriölle
antamassaan lausunnossa korkein hallinto-oikeus on
kiinnittänyt huomiota muun ohella ehdotuksiin yleiskaavan
käytöstä rakennusluvan perusteena sekä elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten valvontatehtävien ja
valitusoikeuden rajaamisesta.
Korkein
hallinto-oikeus toteaa, että uudistuksia tehtäessä on
kiinnitettävä huomiota kaavamuotojen keskinäisten
suhteiden selkeyteen sekä siihen, että edellytykset
yleiskaavan käytölle rakennusluvan perusteena on
täsmällisesti määritelty. Myös yleiskaavan
asemakaavoitukseen kohdistuvan ohjausvaikutuksen
väljentäminen ja joustavoittaminen tilanteessa, jossa
yleiskaava on ilmeisen vanhentunut, merkitsee poikkeamista
maankäyttö- ja rakennuslain systematiikasta. Poikkeuksia
koskevien säännösten olisi oltava sisällöltään
yksiselitteisiä ja täsmällisiä, mitä vaatimusta
ympäristöministeriön esitysluonnos ei hyvin täytä.
Ympäristöministeriön
esityksessä ehdotetaan myös elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskusten valvontatehtävää rajattavaksi siten,
että ne valvoisivat jatkossa kuntien alueidenkäyttöä ja
rakentamista vain siltä osin kuin ratkaisuilla on
valtakunnallisia tai merkittäviä maakunnallisia
vaikutuksia. Korkein hallinto-oikeus ei pidä kannatettavana
ehdotettua muutosta, jonka valossa jäisi
tapauskohtaisesti tulkittavaksi ja epäselväksi, onko
ELY-keskuksella valitusoikeus tietyssä tapauksessa. Mikäli
ELY-keskusten valitusoikeutta supistetaan, on erityisesti
kiinnitettävä huomiota valitusoikeuden rajauksen
selkeyteen ja yksiselitteisyyteen. Epäselvyys
valitusoikeuden olemassaolosta johtaa helposti prosessien
pitkittymiseen palautuspäätöksineen tilanteissa, joissa
esimerkiksi hallinto-oikeudella olisi ollut toinen käsitys
valitusoikeudesta kuin korkeimmalla hallinto-oikeudella.
Korkein hallinto-oikeus antaa vuosittain
ministeriöille lukuisia lausuntoja erilaisista
hallintolainkäyttöön liittyvistä lainsäädäntöhankkeista.
Lausunnoissa keskitytään ennen muuta oikeussuojaan ja
muutoksenhakuun.