EU- tai ETA-valtion myöntämä passi on riittävä henkilöllisyystodistus verkkopankkitunnuksia haettaessa.
12.6.2016 | OikeusuutisetHallinto-oikeus totesi toistamiseen: S-Pankki syrji asiakkaitaan tunnistamisessa
Yhdenvertaisuusvaltuutettu muistuttaa pankkeja siitä, että
EU- tai ETA-valtion myöntämä passi on riittävä henkilöllisyystodistus
verkkopankkitunnuksia haettaessa. Syrjivät käytänteet
verkkopankkitunnuksia myönnettäessä hankaloittavat monen ihmisen arkea.
Yhdenvertaisuus-
ja tasa-arvolautakunta (aik. syrjintälautakunta) on kahdessa eri
tapauksessa kieltänyt S-pankkia jatkamasta syrjintää tunnistaessaan
asiakkaitaan. Pankki valitti molemmista kieltopäätöksistä. Itä-Suomen
hallinto-oikeus hylkäsi toisen valituksen ja nyt myös Helsingin
hallinto-oikeus päätyi samaan ratkaisuun.
Tuoreimmassa
päätöksessä (annettu 16.5.2016) Helsingin hallinto-oikeus totesi, että
edellyttäessään asiakkaalta Yhdistyneen kuningaskunnan (Iso-Britannia ja
Pohjois-Irlanti) passin lisäksi suomalaisen viranomaisen myöntämää
tunnistusasiakirjaa, S-Pankki on toiminut syrjivästi ja rikkonut
yhdenvertaisuuslakia. Oikeuden arvioinnin mukaan tunnistamisen
tehostaminen edellyttää aina konkreettisiin seikkoihin perustuvaa
epäilyä rahanpesusta tai terrorismin rahoittamisesta. Koska S-Pankilla
ei tällaisia epäilyjä asiakkaasta ollut, sillä ei ollut perusteltua
syytä edellyttää asiakkaaltaan suomalaisen viranomaisen myöntämää
tunnistusasiakirjaa.
Itä-Suomen hallinto-oikeuden (17.6.2014)
mukaan S-pankki syrji asiakastaan, koska ei hyväksynyt Viron passia
tunnistamisasiakirjaksi. S-pankki on valittanut hallinto-oikeuden
päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
S-pankki on 1.5.2014 muuttanut käytäntöjään ja hyväksyy nyt EU- tai ETA-valtioiden myöntämät asiakirjat.
Molemmat
tapaukset käsiteltiin syrjintälautakunnassa yhdenvertaisuusvaltuutetun
(aikaisemmin vähemmistövaltuutettu) hakemuksesta.
– S-pankin on
lopetettava syrjintä. Toivon myös, että nämä kaksi päätöstä selkeyttävät
henkilöllisyyden todentamisperiaatteita. Verkkopankkitunnukset ovat
käytetyin tunnistamisväline Suomessa ja niiden puuttuminen hankaloittaa
ihmisten jokapäiväistä elämää monella tapaa, yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä toteaa.
Hallinto-oikeus totesi toistamiseen: S-Pankki syrji asiakkaitaan tunnistamisessa