Syyttäjälaitos yhdeksi virastoksi vuoden 2018 alusta
24.5.2016 | OikeusuutisetUuteen syyttäjälaitokseen tulee keskushallintoyksikkö nykyisen Valtakunnansyyttäjänviraston tilalle sekä neljä alueellista yksikköä.
Syyttäjälaitos organisoidaan yhdeksi virastoksi vuoden 2018 alusta
lukien. Uudistus valmistellaan oikeus- ja työministeri Jari Lindströmin
tekemän linjauksen pohjalta ja asiaa koskeva hallituksen esitys on
tarkoitus antaa eduskunnalle keväällä 2017
Uuteen syyttäjälaitokseen tulee keskushallintoyksikkö nykyisen
Valtakunnansyyttäjänviraston tilalle sekä neljä alueellista yksikköä,
jotka pääosin vastaavat syyttäjälaitoksen operatiivisesta toiminnasta.
–
Syyttäjien työn tehostaminen ja työprosessien yhtenäistäminen
valtakunnallisesti tulee mahdolliseksi uudistuksen myötä. Asioiden
käsittelyajat lyhenevät ja voimavaroja voidaan ohjata vaativiin
rikosasioihin, joiden määrä on lisääntynyt, sanoo ministeri Lindström.
Uudistus
liittyy hallitusohjelmaan kirjattuihin julkisten palveluiden
digitalisoimisen ja keskushallinnon uudistamisen tavoitteisiin.
Organisaatiouudistus noudattaa oikeusministeriön hallinnonalalla,
esimerkiksi ulosotossa, tehtyjä ratkaisuja.
Syyttäjälaitoksen henkilöstöä tai toimipaikkoja ei ole tarkoitus vähentää uudistuksen yhteydessä.
Nykyisin
syyttäjälaitos on organisoitu kaksiportaisesti.
Valtakunnansyyttäjänvirasto toimii keskushallintovirastona ja sille
kuuluvat myös ylimmän syyttäjän tehtävät. Manner-Suomi jakaantuu nyt
kymmeneen syyttäjänvirastoon, jotka käsittelevät alueensa rikosasiat ja
viraston omat hallintoasiat. Ahvenanmaalla toimiva
maakunnansyyttäjänvirasto säilyy uudistuksessa entisellään.
Henkilötyövuosien määrä syyttäjälaitoksessa oli viime vuonna 516.
Tiedote: Syyttäjälaitos yhdeksi virastoksi vuoden 2018 alusta
Valtakunnansyyttäjä Nissisen blogista:
– Hanke on tehokkuuden ja tuottavuuden parantamiseksi välttämätön.
Syyttäjälaitoksen työprosessit on hiottava sellaisiksi, että käytettävä
työpanos ja syntyvä laatu ovat optimaalisessa tasapainossa. Tällöin
ydintoimintaamme, rikosvastuun toteuttamiseen, on kohdennettava kaikki
irrotettavissa olevat voimavaramme. Kun keskitämme talous- ja
henkilöstöhallintomme ja mahdollisimman ison osan muistakin tukitoimista
– digitalisaatiota hyödyntäen – joillekin erikoisosaajille, työpanosta
vapautuu rikosasioille.
– Toisena asiana on järjestää rikosjuttujen käsittely vastaavaan tasapainoon, Nissinen jatkaa.