Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Yritysten kerrottava kuluttajille verkkosivuillaan ja vakiosopimusehdoissaan riidanratkaisuelimestä 9.1.2016 lähtien
13.1.2016 | OikeusuutisetElinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajille 9.1.2016 lähtien verkkosivullaan ja vakiosopimusehdoissaan tieto tuomioistuimen ulkopuolisesta riidanratkaisuelimestä, joka on toimivaltainen kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä riita-asiassa
Verkkosivuilla ja vakiosopimusehdoissa on annettava myös tieto riidanratkaisuelimen verkkosivuston osoitteesta. Tieto riidanratkaisuelimestä ja sen verkkosivuosoitteesta on annettava kuluttajalle helposti, selkeästi ja ymmärrettävästi.
Elinkeinonharjoittajan on toimialastaan riippuen annettava tieto joko
yhdestä tai useammasta riidanratkaisuelimestä, joita Suomessa ovat
9.1.2016 alkaen:
Kuluttajariitalautakunta (www.kuluttajariita.fi)
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE (www.fine.fi) (pankki-, vakuutus- ja arvopaperiasiat)
Liikennevahinkolautakunta (www.liikennevahinkolautakunta.fi)