OM: Kuluttajariitojen vaihtoehtoinen riidanratkaisu. Lausuntotiivistelmä
11.8.2015 | OikeusuutisetOikeusministeriö pyysi kuluttajariitojen vaihtoehtoista riidanratkaisua koskevasta mietinnöstä lausuntoa 25 viranomaiselta ja yhteisöltä. Näistä lausunnon antoi 20 tahoa. Lisäksi lausunnon antoi kaksi muuta tahoa
Lausunnonantajat suhtautuivat lähtökohtaisesti myönteisesti työryhmän
ehdotuksiin. Lausuntopalautteesta nousi esille kaksi keskeistä
kysymystä, joista lausunnonantajilla oli keskenään erilaiset näkemykset.
Toinen koski sitä, tulisiko vakuutussopimuksiin liittyvien
riita-asioiden käsittely keskittää Vakuutuslautakuntaan ja toinen sitä,
tulisiko kuluttajariitalautakunnasta annettuun lakiin lisätä säännös,
jonka mukaan lautakunta voi jättää asian käsittelemättä, jos kuluttaja
ei ole ensin ollut riita-asian johdosta yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
Lisätietoa