Yrittajat.fi: EU:ssa valmisteilla iso autouudistus: kärsijöinä Suomi, autokauppa ja katsastajat
7.11.2014 | OikeusuutisetEU:ssa valmistellaan uudistusta, joka toteutuessaan leikkaa verotuloja ja mullistaa ison joukon suomalaisaloja
EU-komissio valmistelee uudistusta, jonka mukaan autojen
rekisteröintiä yhdenmukaistettaisiin. Uudistuksen syynä on se, että
uudelleenrekisteröinneistä aiheutuvat suuret kustannukset EU:n sisällä.
Komissio arvioi, että yritykset, auton omistajat ja
rekisteröintiviranomaiset säästäisivät noin 1,45 miljardia euroa
vuodessa, jos ehdotus hyväksytään EU-laiksi.
Uudistus mahdollistaisi veroshoppailun ainakin yrityksille, jotka
pystyvät perustamaan toisen yrityksen edullisemman autoveron maahan.
Toteutuessaan uudistuksella olisi suuret vaikutukset erityisesti
Suomen ajoneuvoverokertymään, jos suomalaiset siirtäisivät autonsa
rekisteriin toiseen EU-maahan.
Suomessa EU-lain valmistelussa on ollut mukana Trafi, joka on tehnyt
vasta alustavia arvioita muutoksen mahdollisista kustannuksista.
– Uudistus voisi leikata Suomen ajoneuvoverotuottoa kymmeniä miljoonia tai jopa satoja miljoonia, Trafin johtava asiantuntija Nelly Rontti sanoo.
Rontin mukaan lopullista summaa on kuitenkin vaikea arvioida. Viime vuonna Suomen autoverotuotto on noin 927 miljoonaa euroa.
Suuria vaikutuksia yrityksille
Trafissa ei ole vielä pohdittu uudistuksen vaikutusta autoihin
liittyviin toimialoihin, mutta mahdollisesti muutos vaikuttaisi useisiin
aloihin.
Kärsijöitä uudistuksessa olisi esimerkiksi autokauppa.
– Jos on edullisempaa käyttää ulkomaille rekisteröityä ajoneuvoa,
niin totta kai se pois suomalaisesta autokaupasta,
Liikennevakuuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen sanoo.
Tämän lisäksi esimerkiksi vakuutusala seuraa uudistusta huolestuneena.
– Vakuutukset olisivat rekisteröintivaltiossa. Ulkomainen yhtiö
vastaisi vakuutusturvasta. Se johtaa siihen, ettei meillä tällä hetkellä
olisi juurikaan mahdollisuuksia valvoa, onko autolla vakuutusta
ollenkaan. Jos autolla aiheutettaisiin vahinko, olisi kyseessä
ulkomainen vahinko eli korvaustoiminta monimutkaistuisi, Jumppanen
sanoo.
Uudistus voisi leikata myös suomalaista katsastusalaa, sillä autot
tulee katsastaa siinä maassa, johon ne on rekisteröity.
Katsastusvaatimukset eri EU-maissa vaihtelevat esimerkiksi sen suhteen,
kuinka usein auto tulee katsastaa.
Hyötyjinä olisivat leasing- ja autonvuokrausyritykset. Ne voisivat perustaa yritykset matalamman autoverokannan maihin.
– Ajatus onkin lähtöisin eurooppalaisilta leasing-yhtiöiltä. He
haluavat liikutella kalustoaan vapaammin EU-alueella, Jumppanen sanoo.
Komissio selvittää asiaa
EU-lakia alettiin valmistella vuonna 2012. Viime keväänä jäsenmaat
edellyttivät EU-komissiota kuulemaan tarkemmin jäsenmaita uudistuksen
vaikutuksista. Trafin Rontin mukaan kysely on nyt tehty ja prosessi
käynnistyy mahdollisesti uudestaan loppuvuodesta.
Suomen tavoitteena uudistuksessa on, että muutos tehdään hallitusti.
-Moni jäsenvaltio on huolissaan vaikutuksista, Rontti sanoo.
Nykyisellä lainsäädännöllä Suomi on häviäjä uudistuksessa. Jumppanen ei osaa arvioida, mikä maa uudistuksesta hyötyisi eniten.
– Emme ole tehneet siitä analyysiä, mutta se on selvää, ettei se ole Suomi, Liikennevakuutuskeskuksen Jumppanen sanoo.
Lisätietoa