Perustuslakivaliokunta huolissaan oikeuslaitoksen määrärahoista
16.10.2014 | OikeusuutisetPerustuslakivaliokunta on arvioinut valtion talousarvioehdotusta oikeusministeriön hallinnonalan osalta ja kiinnittänyt erityistä huomiota oikeusturvan toteutumiseen ja oikeusvaltion ydintoimintojen turvaamiseen.
Perustuslain 21 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada
asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta
viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa
tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan
ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen
tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Perustuslain 22 §:ssä säädetään julkisen
vallan yleisestä velvollisuudesta perus- ja ihmisoikeuksien
turvaamiseksi. Perusoikeuksien tosiasiallinen toteutuminen edellyttää valiokunnan
mukaan myös oikeusturvan osalta julkisen vallan aktiivisia
toimenpiteitä.
Oikeusministeriön hallinnonalalle ehdotetaan vuodelle
2015 määrärahoja 901 miljoonaa euroa.
Hallinnonalan organisaatioiden määrärahoihin
kohdistuu siten ensi vuonna yhteensä 14 miljoonan
euron säästöt, jotka johtuvat pääasiassa
aiemmin vaalikaudella tehdyistä säästöpäätöksistä (mutta
toisaalta jo tehtyjen kehyspäätösten
vuoksi leikkaukset tulisivat olemaan lähivuosina
vieläkin suurempia). Saadun selvityksen mukaan säästöistä lähes
6 miljoonaa euroa kohdistuu tuomioistuimiin, 3 miljoonaa euroa
ulosottolaitokseen ja 1,3 miljoonaa euroa Rikosseuraamuslaitokseen.
Syyttäjälaitoksen määrärahataso
pysyy ensi vuonna lähes ennallaan, koska sille ja muillekin
toimijoille harmaan talouden torjuntaan osoitettu lisärahoitus on
vielä käytettävissä.
Perustuslakivaliokunta korostaa oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
ja asioiden viivytyksettömään käsittelyyn
liittyvien perusoikeuksien merkitystä oikeusvaltion kulmakivinä.
Jokaisen tulee saada asiansa asianmukaisesti tutkituksi tuomioistuimessa
tai muussa viranomaisessa kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisin
kustannuksin. Niin yksityishenkilöiden kuin yritystenkin
tulee oikeusvaltiossa pystyä saattamaan asiansa oikeuden
tutkittaviksi ilman pelkoa kohtuuttomista kustannuksista tai viivästyksistä. Rahoituksen
väheneminen merkitsee tuomioistuimissa ja syyttäjälaitoksessa
lainkäyttöhenkilöstömäärän
supistuksia. Tämä vaikeuttaa entisestään
oikeuslaitoksen edellytyksiä huolehtia oikeusturvan saatavuudesta.
Euroopan neuvoston lokakuussa 2014 julkaiseman tutkimuksen mukaan
(Report on “European judicial systems – Edition
2014 (2012 data): efficiency and quality of justice”) Suomessa käytettiin
vuonna 2012 huomattavasti vähemmän resursseja
oikeudenhoitoon (tuomioistuimet, syyttäjät, oikeusapu)
kuin Ruotsissa. Asukasta kohti oikeudenhoitoon käytettiin
Ruotsissa kyseisenä vuonna 106,5 euroa, kun vastaava luku
oli Suomessa 66,8 euroa. Bruttokansantuotteesta Ruotsissa
käytettiin oikeudenhoitoon 0,24 % ja
Suomessa 0,19 % (em. tutkimus s. 56 ja 57). Valiokunta
pitää tietoja merkityksellisinä, vaikka
tämänkaltaisten vertailujen pohjalta ei tule järjestelmäerojen
vuoksi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Valiokunnan mukaan pitemmällä aikavälillä on
välttämätöntä toteuttaa
tarkoituksenmukaiset oikeudenhoidon rakenteelliset, menettelylliset
ja muut uudistukset sekä toimenpiteet oikeusturvan kehittämiseksi
siten, että oikeusturvan taso vastaa perustuslain ja Suomea
velvoittavien ihmisoikeussopimusten vaatimuksia. Suurelta osin nämä toimenpiteet
perustuvat vuoteen 2025 tähtäävään
oikeudenhoidon uudistamisohjelmaan (Oikeudenhoidon uudistamisohjelma
vuosille 2013-2025, Oikeusministeriön mietintöjä ja lausuntoja
16/2013) ja siitä tehtyihin linjauksiin. Tavoitteena
on oikeusturvan varmistaminen kiristyvässä taloudellisessa
tilanteessa. Ohjelman lähes 60 hankkeesta noin puolet käynnistettiin
viime vuonna.
Perustuslakivaliokunta pitää ohjelman sisältämiä hankkeita
pääosin perusteltuina ja kiirehtii lainsäädäntömuutosten
ja muiden toimenpiteiden asianmukaista valmistelua. Yhtenä esimerkkinä valiokunta
on jo aiemmin maininnut oikeudenkäyntien videoinnin (PeVL 20/2014 vp
).
Valiokunta katsoo, että toimia oikeudenhoidon tehostamiseksi
ja kansalaisten oikeusturvan tason ja saatavuuden parantamiseksi
tulee linjata laajapohjaisessa asiantuntija- ja parlamentaarisessa
valmistelussa.
Erityisen huolestuttavana valiokunta pitää sitä,
että jo tehtyjen kehyspäätösten
vuoksi syyttäjälaitoksessa joudutaan saadun selvityksen
mukaan aloittamaan ensi vuonna ensimmäisen kerran maamme
historiassa yt-neuvottelut. Valiokunnan mukaan hallituksen tulee
estää tämänkaltainen oikeuslaitoksen
kriisiytyminen. Jo yt-neuvottelujen aloittaminen todennäköisesti
merkitsisi osaavan ja paljolti myös erityistä juridista
osaamista omaavan henkilöstön rekrytoitumista
muihin töihin. Vastaava tilanne saattaa olla edessä myös
tuomioistuinlaitoksessa, koska huomattavan suuri osa esimerkiksi
käräjätuomareista on määräaikaisia
ja heidän palvelussuhteensa jatkuvuus on riippuvainen tilapäisestä rahoituksesta.
Valiokunta korostaa, että oikeusturvan toteuttamisesta
vastaavien viranomaisten perusrahoitus on turvattava riittävällä tavalla
hankalassakin taloustilanteessa. Valiokunta pitää saamansa
selvityksen perusteella myös välttämättömänä,
että talousarviota ja kehyspäätöksiä valmisteltaessa
toimintamenojen vähentämisen vaikutukset oikeusturvaan
arvioidaan huolellisesti. Vain näin voidaan luoda riittävä perusta
edistyneen oikeusvaltion turvaamiseksi.
Valiokunnan lausunto