Euroopan komissio: EU:n lainsäädännön keventäminen, yksinkertaistaminen ja siitä aiheutuvien kulujen vähentäminen: katsaus saavutettuun edistykseen

14.10.2014 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Komissio arvioi tänään, miten se on onnistunut EU:n lainsäädännön keventämisessä ja yksinkertaistamisessa sekä siitä aiheutuvien kulujen vähentämisessä

Euroopan komission 5 tärkeintä saavutusta järkevän sääntelyn alalla:

  • Komissio on keskittänyt toimintansa oikeisiin prioriteetteihin. Komissio on noudattanut puheenjohtaja Barroson periaatetta, jonka mukaan ”EU:n on oltava isoissa asioissa iso ja pienemmissä pienempi”.
    Se on tehnyt ehdotuksia, joilla puututaan niihin keskeisiin
    poliittisiin haasteisiin, jotka ovat edellyttäneet ratkaisua Euroopan
    tasolla. Näihin ehdotuksiin sisältyvät esimerkiksi finanssimarkkinoiden
    sääntelyä ja valvontaa koskeva lainsäädäntö, vahvistettu vakaus- ja
    kasvusopimus, talouspolitiikan uudenlainen koordinointi eurooppalaisen
    ohjausjakson avulla, Eurooppa 2020 -kasvustrategia, kunnianhimoiset
    ilmasto- ja energiaehdotukset, verkkojen yhteenkytkennän toteuttaminen
    ja kehittäminen sisämarkkinoilla, Euroopan yhteinen
    turvapaikkajärjestelmä, nykyaikainen kasvuun ja työllisyyteen
    suuntautunut EU:n talousarvio kaudelle 2014–2020, kauppa- ja
    investointisopimukset sekä tuki Ukrainalle.

  • Ehdotuksia valmistellessaan komissio on varmistanut, että järkevän sääntelyn periaatteita noudatetaan. Se on myös parantanut tähän käytettyjä työvälineitä: sidosryhmien kuulemisia, vaikutustenarviointeja ja arviointeja toteutetaan järjestelmällisesti, ja niillä edistetään näyttöön perustuvaa poliittista päätöksentekoa.
    Kaikista merkittäviä vaikutuksia aiheuttavista ehdotuksista tehdään
    vaikutustenarviointi, jossa kartoitetaan erilaisia toimintavaihtoehtoja
    ja arvioidaan niiden potentiaalisia vaikutuksia talouteen, yhteiskuntaan
    ja ympäristöön. Vuodesta 2007 alkaen on tehty
    yli 680 vaikutustenarviointia.
    Vaikutustenarvioinnista julkaistaan myös kaksisivuinen tiivistelmä,
    jotta tulokset olisivat vielä helpommin nähtävillä. Riippumaton
    laadunarviointi ja -valvonta taataan komission
    vaikutustenarviointilautakunnan
    työllä. Lautakunta on palauttanut kahden viime vuoden aikana yli 40
    prosenttia kaikista vaikutustenarviointiluonnoksista takaisin yksiköihin
    ja vaatinut, että niitä parannetaan. Komissio on pidentänyt
    sidosryhmien kuulemisaikaa
    kahdeksasta viikosta kahteentoista. Se on järjestänyt kuluneen vuoden
    aikana kuulemisia arvioinnin, vaikutustenarvioinnin ja sidosryhmien
    kuulemisen suuntaviivoista. Lisäksi
    kansalaisia ja yrityksiä kannustetaan jatkuvalla verkkokuulemisella auttamaan
    komissiota sellaisten alojen tunnistamisessa, joilla sääntelyrasitteita
    voidaan vähentää ja lainsäädäntöä yksinkertaistaa. Komissio on vuodesta
    2010 alkaen siirtynyt noudattamaan
    ”arviointi ensin” –periaatetta, jotta se voi varmistaa, että sen ehdotuksien lähtökohtana ovat politiikan jälkiarvioinnit.

  • Vuodesta 2012
    alkaen järkevään sääntelyyn tähtäävät toimet on keskitetty sääntelyn
    toimivuutta ja tuloksellisuutta koskevaan komission
    REFIT-ohjelmaan.
    Ohjelma perustuu EU:n lainsäädännön säännölliseen
    tarpeellisuusselvitykseen, ja sen avulla on toteutettu noin 200
    yksittäistä toimenpidettä, joihin kuuluvat ehdotukset
    yksinkertaistamiseksi ja rasitteen vähentämiseksi, tarkoituksensa
    menettäneen lainsäädännön kumoaminen, sellaisten ehdotusten
    peruuttaminen, joista ei ole päästy sopimukseen parlamentissa tai
    neuvostossa, ja politiikan alojen arviointi, jotta voidaan havaita uusia
    mahdollisuuksia yksinkertaistamiseen ja rasituksen vähentämiseen
    asettamatta kyseenalaiseksi yleisen edun suojelua. Vuodesta 2005 alkaen
    komissio on kumonnut yli 6 100 säädöstä ja vetänyt pois lähes 300
    ehdotusta. REFIT-ohjelmalla komissio on myös sitoutunut siihen, ettei se
    tee ehdotuksia, jollei EU:n selvästä lisäarvosta ole näyttöä. Tätä
    periaatetta sovelletaan esimerkiksi kampaajien työterveyttä ja
    –turvallisuutta tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia koskeviin
    ehdotuksiin, joiden osalta EU-sääntelyn lisäarvoa arvioidaan
    parhaillaan. Vuosittaisessa
    REFIT-tulostaulussa arvioidaan edistymistä eri politiikan aloilla ja kunkin REFIT-hankkeen kohdalla.

  • Tavoitteena oli vähentää hallinnollisia rasitteita 25 prosenttia hallinnollisen rasituksen keventämistä koskevassa toimintaohjelmassa määritetyillä 13:lla prioriteettialalla, ja tämä tavoite on ylitetty. Aloitteilla, jotka komissio on esittänyt “Stoiberin ryhmän” tuella ja jotka lainsäädäntövallan käyttäjät ovat hyväksyneet, on kevennetty rasitusta noin 27 prosenttia, mikä merkitsee yli 33,4 miljardin euron säästöjä yrityksille vuodessa. Tähän sisältyy 18,8 miljardin euron säästöt laskutuksessa ja 6,6 miljardin euron säästöt vuotuisissa tilinpäätösvaatimuksissa1.

  • Komissio
    noudattaa ”pienet ensin” –periaatetta, kun se tarkastelee lainsäädännön
    vaikutusta pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Pk-yrityksiä koskevia
    vapautuksia ja kevyempiä lainsäädäntövaatimuksia sovelletaan aina kun se
    on perusteltua ja mahdollista.
    Pieniä ja keskisuuria yrityksiä on kuultu niiden suurimmista lainsäädäntöön liittyvistä huolista Top 10 -kuulemisessa.
    REFIT-ohjelman yhteydessä onkin toteutettu sen perusteella kattavia
    jatkotoimia, esimerkiksi pk-yritysten rekisteröintimaksuja on alennettu
    REACH-järjestelmällä (kemikaaleja koskeva lainsäädäntö) 35–95
    prosenttia, arvonlisäveroilmoituksia on yksinkertaistettu ja julkisiin
    tarjouskilpailuihin osallistumista koskevia muodollisuuksia on
    vähennetty.

Lisätietoa 

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments