Euroopan komissio: EU:n lainsäädännön keventäminen, yksinkertaistaminen ja siitä aiheutuvien kulujen vähentäminen: katsaus saavutettuun edistykseen
14.10.2014 | OikeusuutisetKomissio arvioi tänään, miten se on onnistunut EU:n lainsäädännön keventämisessä ja yksinkertaistamisessa sekä siitä aiheutuvien kulujen vähentämisessä
Euroopan komission 5 tärkeintä saavutusta järkevän sääntelyn alalla:
-
Komissio on keskittänyt toimintansa oikeisiin prioriteetteihin. Komissio on noudattanut puheenjohtaja Barroson periaatetta, jonka mukaan ”EU:n on oltava isoissa asioissa iso ja pienemmissä pienempi”.
Se on tehnyt ehdotuksia, joilla puututaan niihin keskeisiin
poliittisiin haasteisiin, jotka ovat edellyttäneet ratkaisua Euroopan
tasolla. Näihin ehdotuksiin sisältyvät esimerkiksi finanssimarkkinoiden
sääntelyä ja valvontaa koskeva lainsäädäntö, vahvistettu vakaus- ja
kasvusopimus, talouspolitiikan uudenlainen koordinointi eurooppalaisen
ohjausjakson avulla, Eurooppa 2020 -kasvustrategia, kunnianhimoiset
ilmasto- ja energiaehdotukset, verkkojen yhteenkytkennän toteuttaminen
ja kehittäminen sisämarkkinoilla, Euroopan yhteinen
turvapaikkajärjestelmä, nykyaikainen kasvuun ja työllisyyteen
suuntautunut EU:n talousarvio kaudelle 2014–2020, kauppa- ja
investointisopimukset sekä tuki Ukrainalle. -
Ehdotuksia valmistellessaan komissio on varmistanut, että järkevän sääntelyn periaatteita noudatetaan. Se on myös parantanut tähän käytettyjä työvälineitä: sidosryhmien kuulemisia, vaikutustenarviointeja ja arviointeja toteutetaan järjestelmällisesti, ja niillä edistetään näyttöön perustuvaa poliittista päätöksentekoa.
Kaikista merkittäviä vaikutuksia aiheuttavista ehdotuksista tehdään
vaikutustenarviointi, jossa kartoitetaan erilaisia toimintavaihtoehtoja
ja arvioidaan niiden potentiaalisia vaikutuksia talouteen, yhteiskuntaan
ja ympäristöön. Vuodesta 2007 alkaen on tehty yli 680 vaikutustenarviointia.
Vaikutustenarvioinnista julkaistaan myös kaksisivuinen tiivistelmä,
jotta tulokset olisivat vielä helpommin nähtävillä. Riippumaton
laadunarviointi ja -valvonta taataan komission vaikutustenarviointilautakunnan
työllä. Lautakunta on palauttanut kahden viime vuoden aikana yli 40
prosenttia kaikista vaikutustenarviointiluonnoksista takaisin yksiköihin
ja vaatinut, että niitä parannetaan. Komissio on pidentänyt sidosryhmien kuulemisaikaa
kahdeksasta viikosta kahteentoista. Se on järjestänyt kuluneen vuoden
aikana kuulemisia arvioinnin, vaikutustenarvioinnin ja sidosryhmien
kuulemisen suuntaviivoista. Lisäksi kansalaisia ja yrityksiä kannustetaan jatkuvalla verkkokuulemisella auttamaan
komissiota sellaisten alojen tunnistamisessa, joilla sääntelyrasitteita
voidaan vähentää ja lainsäädäntöä yksinkertaistaa. Komissio on vuodesta
2010 alkaen siirtynyt noudattamaan ”arviointi ensin” –periaatetta, jotta se voi varmistaa, että sen ehdotuksien lähtökohtana ovat politiikan jälkiarvioinnit. -
Vuodesta 2012
alkaen järkevään sääntelyyn tähtäävät toimet on keskitetty sääntelyn
toimivuutta ja tuloksellisuutta koskevaan komission REFIT-ohjelmaan.
Ohjelma perustuu EU:n lainsäädännön säännölliseen
tarpeellisuusselvitykseen, ja sen avulla on toteutettu noin 200
yksittäistä toimenpidettä, joihin kuuluvat ehdotukset
yksinkertaistamiseksi ja rasitteen vähentämiseksi, tarkoituksensa
menettäneen lainsäädännön kumoaminen, sellaisten ehdotusten
peruuttaminen, joista ei ole päästy sopimukseen parlamentissa tai
neuvostossa, ja politiikan alojen arviointi, jotta voidaan havaita uusia
mahdollisuuksia yksinkertaistamiseen ja rasituksen vähentämiseen
asettamatta kyseenalaiseksi yleisen edun suojelua. Vuodesta 2005 alkaen
komissio on kumonnut yli 6 100 säädöstä ja vetänyt pois lähes 300
ehdotusta. REFIT-ohjelmalla komissio on myös sitoutunut siihen, ettei se
tee ehdotuksia, jollei EU:n selvästä lisäarvosta ole näyttöä. Tätä
periaatetta sovelletaan esimerkiksi kampaajien työterveyttä ja
–turvallisuutta tai tuki- ja liikuntaelinsairauksia koskeviin
ehdotuksiin, joiden osalta EU-sääntelyn lisäarvoa arvioidaan
parhaillaan. Vuosittaisessa REFIT-tulostaulussa arvioidaan edistymistä eri politiikan aloilla ja kunkin REFIT-hankkeen kohdalla. -
Tavoitteena oli vähentää hallinnollisia rasitteita 25 prosenttia hallinnollisen rasituksen keventämistä koskevassa toimintaohjelmassa määritetyillä 13:lla prioriteettialalla, ja tämä tavoite on ylitetty. Aloitteilla, jotka komissio on esittänyt “Stoiberin ryhmän” tuella ja jotka lainsäädäntövallan käyttäjät ovat hyväksyneet, on kevennetty rasitusta noin 27 prosenttia, mikä merkitsee yli 33,4 miljardin euron säästöjä yrityksille vuodessa. Tähän sisältyy 18,8 miljardin euron säästöt laskutuksessa ja 6,6 miljardin euron säästöt vuotuisissa tilinpäätösvaatimuksissa1.
-
Komissio
noudattaa ”pienet ensin” –periaatetta, kun se tarkastelee lainsäädännön
vaikutusta pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Pk-yrityksiä koskevia
vapautuksia ja kevyempiä lainsäädäntövaatimuksia sovelletaan aina kun se
on perusteltua ja mahdollista. Pieniä ja keskisuuria yrityksiä on kuultu niiden suurimmista lainsäädäntöön liittyvistä huolista Top 10 -kuulemisessa.
REFIT-ohjelman yhteydessä onkin toteutettu sen perusteella kattavia
jatkotoimia, esimerkiksi pk-yritysten rekisteröintimaksuja on alennettu
REACH-järjestelmällä (kemikaaleja koskeva lainsäädäntö) 35–95
prosenttia, arvonlisäveroilmoituksia on yksinkertaistettu ja julkisiin
tarjouskilpailuihin osallistumista koskevia muodollisuuksia on
vähennetty.