Hallinto-oikeus arvioi sananvapautta ravintolamarkkinoinnissa
10.10.2013 | OikeusuutisetTurun HAO: Anniskeluasia – Mainonta – Happy hour – Tarjoushintailmoittelu – Alennettu hinta -Kiertoilmaisu – Internet-mainonta – Huomautus
A Oy:n mukaan TörkyTorstai ja After Dark ovat klubeja, joissa on
juomatarjouksia, mutta myös muuta sisältöä. Ravintola oli
internet-sivuillaan mainostanut muun muassa seuraavia tapahtumia:
- Summer Jam Edition 2012
- TörkyTorstai
- After Dark Club
- WeekenFestival WarmUp TOUR
- Sunday Society Pro!
- MUKI-Klubi
- CaKe Klubi
- F*ck Me It´s Friday 1 year B-day Bash Part II
- Glow Rockers – UV-Partynight
- Saturday Party!
Ilmeisesti
jokaisena aukiolopäivänä on ollut jokin klubi tai teema.
Sisäänpääsymaksua on peritty vaihtelevasti, esimerkiksi After Dark Club
on ollut maksullinen ja TörkyTorstai ilmainen.
Hallinto-oikeus kumosi aluehallintoviraston päätöksen, koska
ilmoittelua ei voida pitää alkoholilain 33 a §:n vastaisena.
Hallinto-oikeus totesi, että sananvapautta voidaan kaupallisessa
viestinnässä rajoittaa muun muassa kansanterveydellisillä perusteilla.
Rajoitusten on kuitenkin perustuttava täsmällisiin lain säännöksiin.
Alkoholilain 33 a §:n 2 momentissa on kielletty lyhytaikaisten
tarjoushintojen ilmoittaminen ravintolan ulkopuolella. Säännös koskee
vain hintailmoittelua, eikä siinä ole selvästi kielletty ilmoittamasta,
että tarjouksia on olemassa. Säännös ei koske muuta mainontaa, josta on
säädetty 33 §:ssä. Yhtiön käyttämät ilmaisut TörkyTorstai ja After Dark
eivät sisällä mitään alkoholijuomien hintatietoja. Ravintolan vakituiset
asiakkaat voivat ymmärtää näiden ilmaisujen tarkoittavan
alkoholijuomien tarjouksia, mutta mitenkään itsestään selvä tällainen
merkitys ei ole. Sanoilla ja termeillä on usein piilomerkityksiä, ja
muutenkin sanat ja termit voivat merkitä eri ihmisille eri asioita. Nämä
merkitykset voivat myös jatkuvasti muuttua.
Äänestys 2–1