Asianajajapäivä 2023, puhujat

Aamupäivän ohjelma – oikeusvaltio talous- ja turvallisuuspolitiikan tienristeyksessä

Tommy Fränti

Juontaja, tuottaja, Yle

Tommy Fränti on Ylen uutisankkuri, pitkän linjan journalisti, joka on työskennellyt toimittajana yli 20 vuotta. Tunnettu uutismies herää kanssanne uuteen päivään Ylen aamussa.

Pekka Haavisto

Ulkoministeri

Pekka Haavisto on toiminut Suomen ulkoministerinä kesäkuusta 2019. Ennen ulkoministerin tehtävää, Haavisto hankki laajaa ja monipuolista ulkopoliittista kokemusta eri tehtävistä. Hän on työskennellyt kansanedustajana vuosina 1983–1995 sekä vuodesta 2007 eteenpäin. Haavisto on ollut useita kertoja ministeri: ympäristö- ja kehitysministeri 1995–1999 ja kehitysministeri 2013–2014. Hän oli Vihreän liiton puheenjohtaja vuosina 1993–1995 ja vuosina 2018–2019, sekä ollut presidenttiehdokkaana vuosina 2012 ja 2018.

Erkki Liikanen

Valtiotieteen maisteri, puheenjohtaja, IFRS Foundation

Erkki Liikanen on työskennellyt kansanedustajana 19 vuoden ajan vuosina 1972–1990, toimien myös eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajana ja valtiovarainministerinä sekä SDP:n puoluesihteerinä. Hän toimi Suomen EU-suurlähettiläänä EU-jäsenyysneuvottelujen aikana ja Euroopan komission jäsenenä vuosina 1995–2004. Tämän jälkeen Liikanen oli Suomen Pankin pääjohtaja ja Euroopan keskuspankin neuvoston jäsen vuosina 2004–2018. Nykyisin hän on kansainvälisistä talousraportoinnin standardeista vastaavan IFRS Foundationin puheenjohtaja. Hän on myös Helsingin taloustieteellisen tutkijankoulun johtokunnan puheenjohtaja sekä Suomen Kulttuurirahaston hallintoneuvoston esimies. Hän on johtavan eurooppalaisen ajatuspajan Bruegelin (Bryssel) johtokunnan puheenjohtaja sekä EKP:n eettisen komitean jäsen (Frankfurt).

Hanna Räihä-Mäntyharju

Asianajajaliiton puheenjohtaja, asianajaja, VT, osakas, Asianajotoimisto Tempo Oy

Hanna Räihä-Mäntyharju on työskennellyt asianajotoimistossa lukioikäisestä alkaen ja tehnyt kaikkea juoksutytöstä johtajaan. Mikään asianajotoimistossa tehtävä työ ei ole hänelle vierasta. Hän on toiminut asianajajana kolmella eri paikkakunnalla ja erikokoisissa toimistoissa. Viimeiset kahdeksan vuotta hän on ollut osakkaana Asianajotoimisto Tempo Oy:ssä Tampereella. Tempolaisia on yhteensä 13 kappaletta. Hanna on toiminut Suomen Asianajajaliiton puheenjohtajana kesäkuusta 2020 alkaen.

Liikejuridiikka – kriisit ja vastuullisuus

Asianajajapäivä-logo

Mikko Huttunen

Oikeustieteen tohtori, oikeudellinen neuvonantaja, apulaisjohtaja, Euroopan Unionin komissio

Mikko Huttunen aloitti työuransa tutkijana Helsingin yliopistolla ja on sen jälkeen tehnyt pitkän uran erilaisissa EU-komission tehtävissä; työskennellen mm. hallintovirkamiehenä työoikeusyksikössä sekä oikeudellisen yksikön jäsenenä liikejuridiikan, ulkosuhteiden sekä kauppapolitiikka- ja WTO osastoilla. Hän on työskennellyt myös oikeudellisena neuvonantajana EU:n WTO-edustossa sekä kauppapolitiikka- ja WTO-osastolla ennen nykyistä tehtäväänsä.

Anna Kuusniemi-Laine

OTK, Master of Laws, asianajaja, osakas, Head of Sustainability, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy

Anna Kuusniemi-Laine on suorittanut OTK-tutkinnon Helsingin yliopistossa 1994 sekä Master of Laws, EC Business Law -tutkinnon Amsterdamin yliopistossa 1996. Hän on työskennellyt Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy:ssä vuodesta 1994; asianajajana vuodesta 2000 ja osakkaana vuodesta 2007 lähtien. Nykyisessä Head of Sustainability -tehtävässä hän on työskennellyt vuodesta 2019 lähtien.

Sami Pauni

OTM, EMBA, EVP Corporate Affairs & Legal, Group General Counsel, Huhtamäki

Sami Pauni aloitti uransa vuonna 2001 Roschierilla, mistä siirtyi Huhtamäelle juristiksi. Hän on toiminut Huhtamäen hallinto- ja lakiasiainjohtajana 12 vuoden ajan johtaen yhtiön globaaleja legal, ethics & compliance ja risk management -toimintoja. Hän on konsernin johtoryhmän jäsen ja hallituksen sihteeri. Sami on perustanut Huhtamäen sustainability-funktion, ja johti yhtiön vastuullisuusorganisaatiota usean vuoden ajan. Hän asui 2 vuotta Mumbaissa huolehtien konserniin kuuluvan intialaisen listayhtiön hallinnointi- ja johtamisjärjestelmien uudistamisesta. Sami on Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) Suomen valtuuskunnan, Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n markkinatapalautakunnan ja Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n lakivaliokunnan jäsen. Hän on hallituksen jäsen Bombayn ja Delhin pörsseissä listatussa Huhtamaki India Limitedissä.

Siirry Asianajajapäivän ohjelmasivulle

Rikosoikeus – kaksiteräinen sananvapaus?

Mikko Hoikka

OTT, LL.M. European Integration Law (Dresden), toimialajohtaja, Medialiitto ry

Mikko Hoikka on toiminut väitöskirjatutkijana Turun yliopistossa 2003–2009 ja suorittanut eurooppalaisen integraatio-oikeuden opintoja Dresdenin teknillisessä yliopistossa 2005–2006. Vuodesta 2009 alkaen hän on työskennellyt Media-alan järjestöissä juristin ja järjestöjohtajan tehtävissä. Mikko on tehnyt edunvalvontaa ja jäsenyritysten neuvontaa sananvapaus-, tekijänoikeus- ja yleisissä lakiasioissa, ja sananvapausaiheisia tekstejä oikeustieteellisissä julkaisussa sekä poliittisissa ja filosofisissa aikakauslehdissä (Kanava; Niin & näin).

Martina Kronström

OTK, asianajaja, Properta Asianajotoimisto Oy

Martina Kronström on valmistunut Turun yliopistosta 2005, jonka jälkeen hän on toiminut asianajotoimistoissa pääosin riidanratkaisun parissa. Kronström auskultoi Turun käräjäoikeudessa 2007–2008. Hän on toiminut osakkaana vuodesta 2018 ja tällä hetkellä vetää Properta Asianajotoimisto Oy:n riidanratkaisutiimiä.

Siirry Asianajajapäivän ohjelmasivulle

Digitalisaatio ja työn tekemisen murros

Gabrielle Dannberg

OTM, asianajaja, Managing Partner, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy

Gabrielle Dannberg on Dittmar&Indreniuksen kasvatti, ja hän aloittaa toimiston Managing Partner -roolissa vuoden 2023 alussa. Gabriellen arki pyörii yritysjärjestelyiden ja toimiston johtamisen ympärillä. Häntä kiinnostaa erityisesti kaikki ihmisten kanssakäymiseen liittyvät asiat – tiimityöskentely, neuvottelut, yrityskulttuuri, johtaminen ja muuttuva työelämä.

Petteri Järvinen

DI, it-asiantuntija, PJOY

Petteri Järvinen on työskennellyt it-alan yrityksissä (Topdata, Dava, Nokia Data, R. Linturi Oy) vuoteen 1992 asti, ja sen jälkeen itsenäisenä toimijana. Hän on toiminut operaattorin palveluksessa 1998–2001 ja tehnyt koulutuksia, puheita ja konsultointia. Vuosina 1986–2022 Petteri on kirjoittanut yhteensä 35 it-aiheista tietokirjaa.

Mats Welin

OTK, asianajaja, VT, Asianajotoimisto Hästö & Co

Mats Welin on asianajaja ja asianajotoimisto Hästö & Co:n Managing Partner. Hän on toiminut useiden pohjoismaisten ja eurooppalaisten yritysryhmittymien oikeudellisena neuvonantajana liittyen liiketoimintaan Suomessa niin median, logistiikan, elintarviketeollisuuden kuin yritysten välisen tavaroiden ja palveluiden myynnin aloilla. Hänen osaamisalueitaan ovat yhtiöoikeus, kaupalliset sopimukset ja riidanratkaisu. Mats on uransa aikana toiminut välimiehenä lukuisissa välimiesmenettelyissä. Lisäksi hän on yli kahdenkymmenen vuoden ajan kouluttanut opiskelijoita, juristeja ja yritysten työntekijöitä riitojen ratkaisemisessa ja asianajajaoikeudessa yliopistolla, asianajajaliitossa, yrityksissä ja kaupallisissa koulutuksissa sekä Suomessa että ulkomailla.

Energia ja ilmasto

Marius af Schultén

OTM, asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto

HPP:n energia ja infra -tiimiin kuuluva Marius af Schultén on erikoistunut energia- ja ympäristöoikeuteen, keskittyen erityisesti uusiutuvaan energiaan liittyvään hankekehitykseen sekä uusiutuvia energiahankkeita koskeviin transaktioihin sekä rahoitusjärjestelyihin. Marius on työskennellyt myös mm. Borenius Asianajotoimistossa sekä Coimbra&Chaves Advogados -toimistossa.

Petteri Taalas

Professori, FT, pääsihteeri, WMO

Petteri Taalas on YK:n sään, ilmaston ja vesivarojen erityisjärjestö WMO:n pääsihteeri (2016–) ja YK:n pääsihteeri Guterresin ilmasto-ydinryhmän jäsen. Hän on toiminut useissa kansainvälisissä ja kotimaisissa johtotehtävissä; mm. Ilmatieteen laitoksen pääjohtajana 2002–2015, Suomen IPCC-ryhmän puheenjohtajana 2008–2015, Itä-Suomen yliopiston hallituksen puheenjohtajana 2009–2015 sekä Fortumin neuvottelukunnan ja hallituksen jäsenenä 2012–2016. Vuosina 1985–2002 Petteri toimi professorina ja tutkijana, teemoina globaali muutos, otsoni/UV-säteily ja ilmanlaatu.