Asianajajapäivä 2022, puhujat

Aamupäivän ohjelma – vastuullisuus, hyvinvointi ja johtaminen

Katja Hollmén

Markkinointi- ja viestintäjohtaja, OTK, LL.M,
Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy

Katja Hollmén työskenteli uransa ensimmäiset vuodet yritysjärjestelyiden parissa Hannes Snellmanilla ja White & Casella. Asianajopalveluiden ostajan rooliin hän siirtyi vuonna 2007, jolloin hän aloitti Nordea Corporate Financella Associate Directorina pääomamarkkinatransaktioiden parissa. Vuonna 2009 Hollmén siirtyi Talentumille kirja- ja koulutusliiketoiminnan johtajaksi ja Suomen johtoryhmän jäseneksi. Vuonna 2014 hän aloitti Dittmar & Indreniuksella liiketoiminnan kehitystehtävissä markkinointi- ja viestintäjohtajana.

Gita Kadambi

Pääjohtaja, Suomen kansallisooppera ja -baletti sr

• 2018– Pääjohtaja, Suomen kansallisooppera ja -baletti sr
  • 2013–2017 Intendentti, Helsingin kaupunginorkesteri
  • 2011–2013 HR- Partneri, Julkaisut ja Luovat sisällöt, Yleisradio
  • 2010–2011 Henkilöstöpäällikkö, Julkaisut, Yleisradio
  • 2005–2010 Apulaisintendentti, Radion Sinfoniaorkesteri
  • 2005 Tuottaja, Savonlinnan Oopperajuhlat
  • 2004–2005 Apulaisohjaaja, Helsingin Kaupunginteatteri
  • 2002–2004 Apulaisohjaaja, Savonlinnan Oopperajuhlat
  • 2000–2002 Musiikkijärjestäjä ja apulaistuottaja, Suomen Kansallisooppera
  • 2000–2001 Musiikkijärjestäjä, Savonlinnan Oopperajuhlat

Anne Birgitta Pessi

Professori, dosentti, tohtori, Helsingin yliopisto

Anne Birgitta Pessi on toiminut kirkkososiologian professorina Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa vuodesta 2012 lähtien. Samoin vuodesta 2012 alkaen hän on ollut Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen. Pessillä on dosentuuri sekä teologiassa että sosiologiassa. Pessi on saanut useita kansainvälisiä ja kotimaisia tiedepalkintoja, kuten arvostetun Nils Klim palkinnon ja Jutikkala palkinnon, ISTR:n kansainvälinen väitöskirjapalkinto. Lisäksi Pessi on työskennellyt lyhyitä ja pidempiä ajanjaksoja ulkomaisissa yliopistoissa.

Jussi-Pekka Rantanen

Toimittaja, Yle

Jussi-Pekka Rantanen toimii Asianajajapäivän aamupäivän ohjelman juontajana. Hän on Yleisradion toimittaja, joka toimii Ylen TV-uutisten juontajana ja tuottajana. Rantanen on toiminut uutisjuontajana vuodesta 2007 alkaen. Ennen sitä hän työskenteli Ylellä muissa tehtävissä, muun muassa Ylen aamu-tv:ssä.

Michael Ristaniemi

Entinen yritysjuristi ja kestävän kehityksen johtaja

Michael Ristaniemi valmistui oikeustieteen maisteriksi 2011 ja oikeustieteen tohtoriksi 2020 Turun yliopistosta. Hän on työskennellyt yritysjuristina Cargotec Oyj:ssä 2011–2013 ja Metsä Groupissa 2013–2019; ollut komennuksella asianajotoimistossa Brysselissä 2016 sekä toiminut kestävän kehityksen johtajana Metsä Groupissa 2019–2021. Lokakuusta 2021 alkaen Ristaniemi on työskennellyt Euroopan komissiolla Brysselissä ja tekee parhaillaan kirjaa yritysvastuusta oikeudellisena ilmiönä, mikä julkaistaan alkuvuodesta 2022.

Hanna Räihä-Mäntyharju

Asianajajaliiton puheenjohtaja, asianajaja, VT, osakas, Asianajotoimisto Tempo Oy

Hanna Räihä-Mäntyharju on työskennellyt asianajotoimistossa lukioikäisestä alkaen ja tehnyt kaikkea juoksutytöstä johtajaan. Mikään asianajotoimistossa tehtävä työ ei ole hänelle vierasta. Räihä-Mäntyharju on toiminut asianajajana kolmella eri paikkakunnalla ja erikokoisissa toimistoissa. Viimeiset kahdeksan vuotta hän on ollut osakkaana Asianajotoimisto Tempo Oy:ssä Tampereella. Tempolaisia on yhteensä 13 kappaletta. Hanna Räihä-Mäntyharju on toiminut Suomen Asianajajaliiton puheenjohtajana kesäkuusta 2020 alkaen.

Roberto Spano

President of the European Court of Human Rights

Robert Spano graduated with a Degree in Law from the University of Iceland in 1997 and with a Magister Juris Degree in European and Comparative Law at the University of Oxford in 2000. From 2004 to 2013, he was a full time legal scholar in the Law Faculty of the University of Iceland, elected as Dean from 2010, and has written extensively in the fields of statutory interpretation, human rights law, constitutional law, as well as criminal law and criminal procedure. Having been elected a Judge of the European Court of Human Rights 2013, he served as President of Section 2017–2019 and as Vice-President of the Court 2019–2020. He has been President of the Court since 18 May 2020.

Siirry Asianajajapäivän ohjelmasivulle

Liikejuridiikka – johto ja hallitus uusien haasteiden edessä

Kristiina Liljedahl

Asianajaja, osakas, Borenius Asianajotoimisto Oy

Kristiina Liljedahl valmistui Helsingin yliopistosta vuonna 2002 ja on suorittanut asianajajatutkinnon vuonna 2006. Liljedahl aloitti asianajajan työuransa jo oikeustieteen ylioppilaana Borenius Asianajotoimisto Oy:ssä, ja on siitä lähtien hoitanut liikejuridisia toimeksiantoja erityisesti riidanratkaisun, viranomais- ja muiden tutkintojen sekä yritysten rikosasioiden alalta. Liljedahl kouluttaa säännöllisesti edellä mainituista teemoista sekä toimii Asianajajaliiton koulutusvaliokunnassa.

Jukka Lång

Asianajaja, OTM, FM, osakas, Dittmar & Indrenius

Jukka Lång aloitti juristiuransa tietosuojavaltuutetun toimiston virkamiehenä 2003–2005, minkä jälkeen hän on työskennellyt Dittmar & Indreniuksella. Päätoimensa ohessa hän on opettanut tietosuojajuridiikan kurssia Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa vuodesta 2012 alken sekä mm. toiminut oikeusministeriön selvitysmiehenä ja eri ministeriöiden lainvalmisteluhankkeissa Asianajajaliiton edustajana.

Hanna-Mari Manninen

Asianajaja, osakas, OTK, YTM, Dittmar & Indrenius

Hanna-Mari Manninen vastaa Dittmar & Indreniuksen Corporate Advisory, Compliance & Sustainability -palveluista. Hän on erikoistunut yli 10 vuoden ajan rahoitusjärjestelyihin ja -regulaatioon, minkä ohella hänellä on laaja kokemus eri yhteisöjen corporate governancen kehittämisestä ja compliance-kysymyksistä. Hän on keskittynyt myös vastuullisuuteen liittyvään sääntelyyn. Työnsä ohella Hanna-Mari vaikuttaa useiden yhteisöjen hallituksissa. Hän on toiminut mm. Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssin puheenjohtajana ja Suomen UNICEFin hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajana. Tällä hetkellä Hanna-Mari on mm. Suomen urheilun eettisen keskuksen SUEKin hallituksen varapuheenjohtaja ja Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen johtokunnan jäsen.

Juhani Pitkänen

Assistant General Counsel, OTM, Metsä Group

• OTM 2000, HY
  • Roschier-Holmberg AA tsto 2000–2006 (AA 2004)
  • Tieto Oyj 2006–2008, Senior Legal Counsel
  • Metsä Group / Metsä Board Oyj 2008–, Assistant General Counsel

Kimmo Rousku

VAHTI-pääsihteeri, Digi- ja väestötietovirasto

Kimmo Rousku on ICT- sekä turvallisuuden eri osa-alueiden asiantuntija sekä tietokirjailija, jolla on yli 30 vuoden ura niin ICT-palvelutuotannon kuin tieto- ja kyberturvallisuuden asiantuntija- ja johtamistehtävissä. Viimeiset yli 25 vuotta hän on toiminut valtionhallinnossa.

Siirry Asianajajapäivän ohjelmasivulle

Rikosoikeus – rahanpesurikokset ja asianajajat ilmoitusvelvollisina

Heikki Huhtamaki

Heikki Huhtamäki

Asianajaja, VTi, OTT, KTM, Veljekset Huhtamäki Asianajotoimisto Oy

Heikki Huhtamäki on Veljekset Huhtamäki Asianajotoimisto Oy:n perustajaosakas. Heikin praktiikka painottuu välimiesmenettelyihin ja oikeudenkäynteihin, jotka koskevat liikejuridisia erimielisyyksiä ja talousrikoksia.

Anu Jaakkola

Ylitarkastaja, VT, OTM, Keskusrikospoliisi

Anu Jaakkola on koulutustaustaltaan poliisi ja lakimies. Hän on toiminut rikostorjunnan tehtävissä yhteensä yli 20 vuotta, joista esimiestehtävissä 8 vuotta. Työtehtävät ovat sisältäneet vakavan rikollisuuden torjuntaan liittyviä tehtäviä erityisesti talous- ja huumausainerikollisuuden torjunnassa sekä rahanpesun ja niiden esirikosten torjunnassa. Tullissa hän vastasi esimiehenä rikostorjunnan Kansainvälisen yhteistyön ryhmästä, jonka tehtäviin kuului rikostorjunnan operatiivinen ja oikeudellinen yhteistyö ja tiedonvaihto, Europol-asiat sekä yhdysmiestoiminta. Jaakkola on myös toiminut tutkinnanjohtajana vaativassa talousrikostutkinnassa. Poliisihallituksessa hän työskenteli lupahallinnon tehtävissä sekä vastasi esikunnassa poliisin kansainvälisen työn koordinaatiosta. Hän on toiminut Rahanpesun selvittelykeskuksen lakimiehenä vajaan 5 vuoden ajan.

Niko Jakobsson

Pääsihteeri, Suomen Asianajajaliitto

Niko Jakobsson on Suomen Asianajajaliiton pääsihteeri. Ennen nykyistä tehtäväänsä Jakobsson toimi lakiasiain- ja kehitysjohtajana sekä asianajajana Borenius Asianajotoimisto Oy:ssä ollen ensimmäinen suomalaisen asianajotoimiston lakiasiainjohtajaksi nimitetty henkilö. Jakobsson on kirjoittanut lukuisia juridisia ja ICT-aiheisia artikkeleja. Hän on puhunut kansallisissa ja kansainvälisissä tilaisuuksissa oikeusteknologiasta ja teknologian hyödyntämisestä juridiikassa, muun muassa Asianajajapäivässä ja Oikeuslaitospäivässä. Hän on toiminut asianajajan työnsä ohella lukuisissa Asianajajaliiton luottamustehtävissä, muun muassa Helsingin Asianajajayhdistyksen hallituksessa, teknologia-, viestintä- ja tietosuoja-asiantuntijaryhmässä sekä it-valiokunnassa. Jakobsson toimii myös muissa luottamustehtävissä, esimerkiksi Suomen urheilun eettisen keskuksen (SUEK) hallituksessa ja urheilun eettisten asioiden neuvottelukunnassa.

Juha Saarinen

Head of People & Operations Legal, Nordea

Kristiina Sare

Tarkastusjuristi, Suomen Asianajajaliitto

Kristiina Sare on toiminut Asianajajaliiton tarkastusjuristina vuodesta 2017 lähtien. Aiemmin hän on työskennellyt lakimiehenä OP-ryhmässä 22 vuoden ajan.

Nuorten Päivät – vastuullisuus

Casper Herler

OTT, VT, asianajaja, toimitusjohtaja, Borenius Asianajotoimisto Oy

Casper Herler on Borenius Asianajotoimisto Oy:n toimitusjohtaja. Asianajon parissa hän on toiminut vuodesta 2007 lukien. Ennen asianajouraa hän toimi ympäristöministeriössä ja tutkijana ja assistenttina yliopistossa. Herler on julkaissut väitöskirjan ympäristövastuukysymyksistä ja taannehtivasta vastuusta ja toiminut ympäristökonsulttina Pöyryllä. Herler on IBAn Mining Law Committeen Co-Chair ja kehittää osaamistaan juristijohtamisesta sekä diversiteetti- ja vastuullisuusasioista.

Meeri Koutaniemi

Valokuvaaja, journalisti

Meeri Koutaniemi on dokumentoinut journalistina ja valokuvaajana maailmaa ja sen selviytymistarinoita yli 40 maassa ja keskittynyt työssään ihmisoikeuksiin. Koutaniemi on valittu vuonna 2012 ja vuonna 2013 Vuoden Lehtikuvaajaksi. 2013 Koutaniemen reportaasi naisten ympärileikkauksesta valittiin Vuoden Ulkomaiseksi Reportaasiksi. Vuonna 2012 Koutaniemi teki historiaa voittamalla kuvillaan kuusi kategoriaa Vuoden Lehtikuvat -kilpailussa. Vuonna 2012 Koutaniemi aloitti jäsenenä italialaisessa Echo-kuvatoimistossa sekä kuuluu suomalaiseen kollektiiviin 11. Hän on palkittu kansainvälisesti Yhdysvalloissa, Saksassa, Itävallassa ja Ranskassa.

Iina-Mari Supperi

Asianajaja, Asianajotoimisto Bird & Bird Oy

Iina-Mari Supperi on työskennellyt Asianajotoimisto Bird & Birdillä vuodesta 2010 ensin avustavana lakimiehenä, sitten Senior Associate -lakimiehenä ja vuodesta 2018 Counselina Yritysjärjestelyt ja yhtiöoikeus -ryhmässä.

Vanhala Anne

Anne Vanhala

OTM, MBA, yritysvastuuasiantuntija, yrittäjä, Bonfide Oy

Anne Vanhala toimii yrittäjänä ja yritysjohdon strategisena neuvonantajana vastuullisuuskysymyksissä Bonfide Oy:ssä. Vanhala on aiemmin toiminut liikejuridiikan tehtävissä asianajotoimistossa ja tilintarkastusyhteisössä. Hän on julkaissut yhdessä yrittäjäkollegoiden kanssa yritysvastuun käsikirjan ”Menesty yritysvastuulla” ja työn alla on parhaillaan keväällä 2022 julkaistava Yritysvastuu & oikeus -teos. Vanhala toimii Yritysvastuuoikeuden yhdistyksen hallituksessa varapuheenjohtajana.

Hyvinvointi ja johtaminen – #oikeusjaksaa

Jussi Ikonen

Asianajaja, Asianajotoimisto Merilampi Oy

Jussi Ikonen valmistui oikeustieteiden maisteriksi vuonna 1998, minkä jälkeen hän on toiminut asianajotehtävissä koko työuransa ajan lukuun ottamatta auskultointivuotta (2000 – 2001). Suurimman osan työurastaan, yli 20 vuotta, Ikonen on tehnyt isoissa liikejuridiikkaan erikoistuneissa asianajotoimistoissa keskittyen riidanratkaisuun sen eri muodoissaan. Asiamiestehtävien lisäksi Ikonen toimii säännöllisesti välimiehenä. Vuodesta 2019 lähtien Ikonen on kuulunut Suomen Asianajajaliiton hallitukseen.

Merja Kivelä

Asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy

Merja Kivelä on työskennellyt suurimman osan työurastaan Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy:llä keskittyen finanssialan ja pääomamarkkinoiden transaktioihin. Kivelä toimii myös vastuullisen sijoittamisen forum Finsif r.y:n, ilmastobusiness-verkosto Climate Leadership Coalitionin sekä Lasten ja nuorten säätiön hallituksen jäsenenä.

Jens Nasstrom

Jens Näsström

Occupational Psychologist, M.A. Psychology

Jens has over fifteen years of experience of training and researching lawyers. His collaborations include the Swedish Bar Association, the Swedish Bar Exam, University of Helsinki, the Danish Bar Association, law society, the swedish corporate counsels’ association, and law firms in a dozen countries.

Hanna Räihä-Mäntyharju

Asianajajaliiton puheenjohtaja, asianajaja, varatuomari, osakas, Asianajotoimisto Tempo Oy

Juri Röhr

Muutosvalmentaja, EezyFlow Oy

Juri Röhr on työskennellyt 16 vuotta hotelli- ja ravintolatoimialalla johtotehtävissä ollen mukana useissa hotellien ja ravintoloiden avaamisissa. Hän on myös työskennellyt viisi vuotta headhunterina ja samalla myynnin ja liikkeenjohdon tehtävissä. Lisäksi Röhrillä on 15 vuoden kokemus valmennus- ja konsultointitehtävissä. Hänen intohimona on ihmiset ja johtaminen.

Hanna-Maria Seppä

Asianajaja, perustajaosakas, Asianajotoimisto Takomo Oy

Hanna-Maria Seppä on työskennellyt opiskeluaikana mm. syyttäjälaitoksella sekä Yhdistyneillä kansakunnilla Bangkokissa. Seppä on valmistunut oikeustieteen maisteriksi vuonna 2012. Valmistumisen jälkeen Seppä on tehnyt koko tähänastisen uransa asianajoalalla ja nimenomaan pienissä yksityisten ihmisten asioita hoitavissa toimistoissa. Painotus on ollut koko ajan rikosoikeuden alalla. Seppä perusti oman toimiston vuonna 2017 ja vuonna 2021 hän palkkasi toimistoon ensimmäisen työntekijän.

Mats Welin

Asianajaja, varatuomari, oikeustieteen kandidaatti, Asianajotoimisto Hästö & Co Oy

Mats Welin on valmistunut Helsingin yliopistosta vuonna 1995 ja saanut varatuomarin arvonimen vuonn 1997. Asianajajana Welin on toiminut vuodesta 2000. Tällä hetkellä Welin on Asianajajatoimisto Hästö & Co Oy:n toimitusjohtaja ja osakas.